Knelpunten
Areaalontwikkeling
Jaarlijks houden we rekening met een organisatiegroei/kwaliteitsimpuls van € 185.000. Hiervoor geldt dat de nieuwe jaarschijf 2023 moet worden toegevoegd. De areaalontwikkeling wordt gefinancierd uit de extra OZB-opbrengst uit de accresontwikkeling (toename waarde onroerend goed) en uit de bijstelling van het gemeentefonds.
Stijging personeelskosten door nieuwe wetgeving |
Hoewel de Wnra niet direct leidt tot veranderingen in arbeidsvoorwaarden (en daarmee gemoeide kosten), zijn er wel regelingen binnen het arbeidsrecht die mogelijk tot kosten kunnen leiden. Dit betreft de transitievergoeding en de aanzegvergoeding. De hiermee gepaard gaande kosten ramen wij vooralsnog op € 170.000. Dit is echter een schatting, omdat we niet exact weten hoe vaak deze vergoedingen in de toekomst daadwerkelijk uitgekeerd gaan worden; deze vergoedingen worden alleen uitgekeerd als de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever niet wordt verlengd of wordt beëindigd.
Automatiseringskosten |
Als gevolg van recente wijziging in verslagleggingsregels zijn we genoodzaakt een aantal kosten in de exploitatie verantwoorden. Deze lasten werden voorheen geactiveerd. De vrijval van kapitaallasten ten gevolge van deze wijziging weegt niet op tegen de stijging van de exploitatielasten. Daarnaast zien we een stijging in o.a. de structurele licentielasten, consultancykosten en vervangingskosten (hardware). In het verleden konden we deze ontwikkelingen binnen de ICT-budgetten oplossen. Als gevolg van eerder genoemde wijziging voorzien wij een tekort komende jaren.
Beleidsintensiveringen
Digitale toegankelijkheid websites
Het digitaal toegankelijk maken én houden van websites heeft te maken met nieuwe wetgeving vanuit het Rijk. Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor onze directe eigen websites, als ook voor websites van enkele gelieerde organisaties en instellingen. De structurele ophoging is nodig voor het aantrekken van expertise, digitale tools en voor het regelmatig laten uitvoeren van checks naar de stand van de toegankelijkheid.
Investeringen
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
In het streven naar de duurzaamheid willen we als gemeente vooroplopen. Het gemeentelijk vastgoed wordt daarom voor de periode 2019-2022 jaarlijks met € 500.000 vergroend via een impuls van € 2 miljoen. Via cofinanciering motiveren we ook scholen om hun gebouwen te vergroenen waar ze zelf willen investeren, investeren wij mee.
Regulier vervanging systemen automatisering
We hechten veel waarde aan up-to-date ICT-faciliteiten. Met een investering van € 3,6 miljoen over vier jaar, gaan we verouderde systemen vervangen. In 2020 bedraagt de investering € 1,35 miljoen. De investering met betrekking tot de reguliere vervanging systemen zijn noodzakelijk om de bestaande ICT infrastructuur in stand te houden en daarmee de continuïteit van de geautomatiseerde gegevensverwerking.
Vervanging door nieuwe digitalisering
Wij vinden dat onze medewerkers in een eigentijdse werkomgeving moeten kunnen functioneren, die bovendien aansluit bij de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit. De gemeente Helmond is daarom sinds 2015 aan het investeren in- en opwaarderen van- de dienstverlening en digitalisering. Dit op basis van de Landelijke Digitale Agenda 2020 en de organisatievisie. De investering voor digitalisering is nodig om de ingezette professionalisering en innovatie op het gebied van dienstverlening en digitalisering van de organisatie verder door te zetten. Projecten op dit gebied zijn bijvoorbeeld informatiebeveiliging/privacy, het ontwikkelen van een dataplatform (onder andere voor open data), de digitalisering met betrekking tot de nieuwe Omgevingswet en het organisatie breed zaakgericht werken.
(bedragen x € 1.000/ - = negatief) | ||||||
Rekening | Begroting | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 40.037 | 38.722 | 33.743 | 36.270 | 38.908 | 41.129 |
Baten | 210.663 | 216.369 | 216.554 | 218.600 | 221.098 | 225.275 |
Saldo | 170.627 | 177.647 | 182.811 | 182.330 | 182.191 | 184.146 |
Verrekening met reserves | ||||||
Storting | 23.601 | 9 | 10 | 2 | -9 | -15 |
Onttrekking | 25.154 | 3.495 | 1.812 | 651 | 1.974 | 748 |
kolomhoogte aanpassen | ||||||
Saldo | 172.179 | 181.132 | 184.613 | 182.978 | 184.173 | 184.910 |
In onderstaande tabel is een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. Hierin zijn de mutaties op de reserves verwerkt.
(bedragen x € 1.000/ - = negatief)
Specificatie per hoofdproduct | 2020 | 2020 | 2020 | |
910 | Organisatie algemeen | 1.197 | 675 | -522 |
991 | Overhead | 30.854 | 1.383 | -29.471 |
944 | Overige financiële middelen | -211 | 1.124 | 1.335 |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 3.338 | 191.646 | 188.308 |
960 | Overige belastingen | 737 | 959 | 221 |
950 | Onroerend zaak belasting | 443 | 22.578 | 22.135 |
992 | Doorbelasting overhead | -3.106 | 3.106 | |
940 | Post Onvoorzien | 500 | -500 | |
Totaal | Algemene dekkingsmiddelen | 33.752 | 218.366 | 184.613 |