Programmabegroting 2020-2023

Programma 10: Verkeer en mobiliteit

Wat gaan we er voor doen?

Ontwikkelingen

We maken deel uit van de dynamische Brainport regio die op dit moment sneller groeit dan voorzien in de regionale en lokale beleidsprognoses. Dit maakt dat de wegen en het spoor sneller de grenzen van hun capaciteit bereiken. In combinatie met de duurzaamheidsdoelstellingen vergt dat een innovatieve aanpak waarbij naast de infrastructurele kant ook de gedragskant wordt meegenomen.

Wat gaan we het aankomende jaar doen?

N279
In 2020 wordt het provinciaal inpassingsplan voor de verbetering van de N279 definitief. We sluiten met de provincie een overeenkomst over de flankerende maatregelen. Dit in het kader van een verdere bovenwettelijke verbetering van de leefbaarheid, onder andere geluid en natuur, langs deze weg.

Studie verkeerstructuur Helmond
Uit de regionale Studie Bundelroutes, die als onderdeel van de Bereikbaarheidsagenda is uitgevoerd, is gebleken dat in Helmond met het huidige pakket aan maatregelen er toch knelpunten ontstaan op het gebied van doorstroming en leefbaarheid. Daarom leveren we in 2020 een studie op naar de lokale verkeersstructuur die een antwoord moet geven op de geconstateerde knelpunten.

Visie nieuwe (openbaar) vervoerconcepten
Naast de fiets bieden ook openbaar vervoer en nieuwe innovatieve vervoerconcepten kansen om de groei van het autogebruik terug te dringen. Hoogfrequent spoor, een metroachtige openbaar vervoerverbinding tussen Helmond en Eindhoven, bussen (al dan niet zelfrijdend), OV voorzieningen zoals flexbussen en nieuwe mobiliteitsdiensten kunnen hier onderdeel van uitmaken. Om hier een samenhangend en kansrijk concept van te maken stellen we in 2020 een visie op voor nieuwe concepten en het openbaar vervoerssysteem in de stad.

Beleidsnota verkeersveiligheid
We stellen in 2020 nieuw verkeersveiligheidsbeleid op – ter vervanging van de beleidsnota 2005. Landelijk en binnen Helmond stijgt het aantal verkeersongevallen. Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel van leefbaarheid in de stad. Met name onder kwetsbare deelnemers, zoals fietsers, e-bike en voetgangers vallen veel slachtsoffers. We willen het langzaam verkeer stimuleren als alternatief voor het autogebruik. Dat lukt alleen als ook de verkeersveiligheid voor deze categorie op een hoog niveau staat.

Uitvoering Fietsagenda Helmond

  • Fietspad tussen Kanaaldijk N.W. en Verlengde Stationsstraat, inclusief een nieuwe fietsbrug over de Zuid Willemvaart.
  • Onderzoek naar een nieuwe fietsroute Gemert-Helmond.
  • Onderzoek naar verbetering fietsroute Helmond-Geldrop-Eindhoven langs het Eindhovens kanaal en via de Goorsebaan.
  • Verbetering van de doorstroming op kruispunten op bestaande fietsroutes. 
  • Stimuleren van de fiets en gedragsverandering, door voorlichting, educatie en campagnes.

Beleidsintensiveringen


Openbaar vervoer in Helmond
In het openbaar vervoer zien we diverse ontwikkelingen. Om hierop te kunnen anticiperen en het lokaal openbaar vervoer in Helmond door te ontwikkelen wordt € 100.000,- gereserveerd voor 2020.

Investeringen


Flankerende maatregelen N279
De N279 maken we, op basis van de bestuursovereenkomst van december 2017 met onder meer de
provincie Noord-Brabant, toekomstbestendig. We investeren daarbij in 2020 € 1 miljoen (van in totaal € 3,5 miljoen) voor flankerende maatregelen in het kader van de verbetering van de leefbaarheid en innovatie van het gedeelte van deze weg tussen Asten en Veghel. Dit bedrag is ook bestemd voor natuurontwikkeling.

Regionale Bereikbaarheidsagenda
We geven voortvarend uitvoering aan de Bereikbaarheidsagenda van Zuidoost-Brabant. Hiervoor reserveren we jaarlijks € 2 miljoen euro (2019-2030). Voor concrete uitvoeringsprojecten en de eventueel uit de Studie Bundelroutes benodigde aanvullende maatregelen voor het oplossen van knelpunten die ontstaan op het gebied van doorstroming en leefbaarheid.

Uitvoering Fietsagenda Helmond
Bovenop de afgesproken fietsmaatregelen in de regionale Bereikbaarheidsagenda zijn er in de periode 2019-2022 jaarlijks € 400.000 aan extra middelen beschikbaar voor de uitvoering van de Fietsagenda Helmond.

ga terug